The spokesman of the Chinese Embassy in Bangladesh expounded on the Chinese port visa system
2018/11/22

Recently, the spokesman and political counselor of the Chinese Embassy in Bangladesh, Mr. Chen Wei, expounded on China's port visa system. Mr. Chen said that China applies a port visa system (also known as "visa on arrival") to foreigners, including Bangladeshi citizens. According to the Exit and Entry Administration Law of the People’s Republic of China, China's port visa system does not impose restrictions on specific countries, but only makes requirements for entry purposes. The law stipulates that foreigners who need to enter China urgently for humanitarian reasons, or who are invited to enter China for urgent business or rush repair work, or have other urgent needs, or who are organized to visit China as tourists by Chinese travel agencies, may apply for port visas with the visa-issuing authorities entrusted by the Ministry of Public Security at the ports which are approved to issue port visas by the State Council. The duration of stay for Port Visas shall not exceed 30 days. Bangladeshi citizens who are qualified and able to provide relevant supporting documents can apply for port visas at relevant Chinese ports.

চীনের পোর্ট-ভিসাব্যবস্থাপ্রসঙ্গে বাংলাদেশে চীনা দূতাবাসের ব্যাখ্যা

চীনের পোর্ট-ভিসাব্যবস্থা সম্পর্কে ব্যাখ্যা দিয়েছে বাংলাদেশে চীনা দূতাবাস। ঢাকায় চীনা দূতাবাসের রাজনৈতিক কাউন্সিলর চেন ওয়েই এ প্রসঙ্গে সম্প্রতি বলেন, বাংলাদেশসহ বিভিন্ন দেশের নাগরিকদের সুবিধার্থে ‘পোর্ট-ভিসাব্যবস্থা’ তথা ‘অ্যারাইভাল ভিসা’ দেওয়ার ব্যবস্থা চালু করেছে চীন সরকার। ‘গণপ্রজাতন্ত্রী চীনের বহিরাগমন ও প্রবেশ প্রশাসন আইন’ অনুযায়ী, এই ব্যবস্থা কোনো নির্দিষ্ট রাষ্ট্রের নাগরিকদের জন্য করা হয়নি।

তিনি আরও বলেন, মানবিক কারণে চীনে জরুরি প্রবেশ,আমন্ত্রণক্রমে জরুরি বাণিজ্যিক কাজে আসা, প্রকল্পের মেরামত বা অন্যজরুরি কাজে চীনে আসা, এবং পর্যটন এজেন্সির মাধ্যমে চীন ভ্রমণে আগ্রহী বিদেশিদের সুবিধার্থে এ ‘পোর্ট-ভিসাব্যবস্থা’ চালু করা হয়েছে। এই ব্যবস্থা অনুসারে, বিদেশিরা শর্তসাপেক্ষে চীনের বিমানবন্দরে এসে ‘পোর্ট ভিসা’র জন্য আবেদন করতে পারবেন। এই ভিসার মেয়াদ হবে সর্বোচ্চ ৩০ দিন। বাংলাদেশিরাও, প্রয়োজনীয় শর্ত পূরণ করে এবং সংশ্লিষ্ট কাগজপত্র দাখিল করে, চীনেরবিমানবন্দর থেকে এই ভিসার জন্য আবেদন করতে পারবেন।

Suggest to a friend:   
      Print